ACV-Transcom CULTUUR
Nieuws & info over een breeeeed cultureel veld
ALGEMEEN: CONTACT / HOME / NIEUWS / Sitemap /
FOCUS: MEDIA & CAO's Audiovisuele sector / CAO Muziek / CAO Podium / CAO's Socio-Cultuur/
FOCUS: Gezondheid /
Hoorzittingen / Kunstendecreet / Links / Pers / Wie zijn we /
STATUUT v/d KUNSTENAAR: STATUUT / Cachetberekening / Pensioen&Bijverdienen /
HomeMuzikantendag 2003

Muzikantendag 2003

"CD dood? Ook het vynil werd al een paar maal doodverklaard, maar leeft nog."

"Blijf als artiest uw ding doen."

"Is de cd niet sexy genoeg meer?"

"belangrijke drijfveren voor de mens:
eten, drinken, vrijen, muziek.
"

"Het is een malchance dat muziek het makkelijkst is om gratis te verkrijgen."

Inleiding

Panelgesprek


schilderij van Guido Vrolix

  Testaankoop dagvaardt platenfirma's wegens beveiliging, 31122003, klik beveiliging

Muzikantendag, 08.11.2003

Inleiding
Het Muziekcentrum en Poppunt kondigden aan om in de toekomst nog meer samen te werken. Dat vinden ook wij positief.
Hopelijk echter worden de middelen (die voor sommige steunpunten zo'n 800.000 euro bedragen) niet allemaal gespendeerd aan directeurslonen. Want wat hoorden wij enkele dagen geleden? Dat een directeursloon van sommige steunpunten gebaseerd zou zijn op een barema van zo'n 90.000 euro (bruto all in per jaar weliswaar).

We maken ons waarschijnlijk niet populair bij sommigen door hierop te wijzen, maar het is niet onze rol om populair te zijn. Dat laten we aan anderen over.
Wel is het onze rol om met een kritische geest (en niet met een geest van kritiek) de zaken te bekijken. Dat kan dan positieve of negatieve kritiek worden.

We zijn de mening toegedaan dat men de moed moet hebben om zich af te vragen of men dit geld niet anders kan spenderen dan aan dure functies. Een verdere samenwerking tussen beide vernoemde steunpunten kan dus een een goede zaak worden
.


Panelgesprek Crisis in de muziek? Aantekeningen van een boeiend gesprek

Luc Van Acker: Probleem dat we nu softwaremuziek hebben. Is downloaden mechanisch of uitvoeringsrecht? Inhaalmaneuver is nodig. En dit zou moeten geregeld worden op wereldniveau.

(OPMERKING: Daar is men wel degelijk mee bezig. Via UNI-Mei (Een wereldwijde vereniging van vakorganisaties die 16 miljoen leden vertegenwoordigt. Ook ACV CULTUUR is hier lid van) proberen wij invloed uit te oefenen op Europees en wereldniveau om uw rechten als auteur, kunstbeoefenaar of artiest te beschermen. Klik Uni-Mei)

vooruitgang: gans de wereld kan mijn muziek ontdekken en kopen via internet.
Maar er is geen controle op doorverkopen door 1e koper, zelfs al heeft die 1e koper het liedje legaal gekocht.

Kris Wauters: geen controle op internetgebeuren, maar binnen enkele jaren solide basis? Alle majors (de grote platenmaatschappijen) zijn bezig met internetwinkels te ontwikkelen. Er is weerstand van handelaars.

Erwin Goegebeur (EMI): periode van verandering nu. Platenmaatschappijen hebben ervaring met veranderingen in opnemen & produceren/ marketing & promotie (ontzettend veranderd)/ distributie (verandert niet zo snel). Is groot mechanisme gebonden aan cash flow.
Internet oneerlijke concurrentie, omzet die daalt leidt tot banenverlies. Betekent niet dat er geen oplossingen zijn. maar kost tijd om op legale en veilige manier (veilig ook voor uitoerders en auteurs) te doen.

CD dood? Ook het vynil werd al een paar maal doodverklaard, maar leeft nog.

Christoffel Cocquyt: er zijn alternatieven voor platencontract. Independent kan iets sneller reageren maar krijgen ook klappen. Invloed op aantal bands dat je kan gaan doen. Snoeien in aantal dus.

Tom De Weerdt: er zijn teveel CD's. Hoe promo voeren? Independents hebben daar minder geld voor. Zijn er niet teveel niches?

Piet Maris: Goede muziek verkoopt zichzelf? Dat is niet noodzakelijk zo, promo, media en optredens zijn manieren om verkoop te halen.
Blijf als artiest uw ding doen.
Hoe breng je je muziek aan de man? Internet is gewoon een van de middelen die erbij gekomen is. Acht jaar geleden ging zogezegd de hele platenindustrie van tafelgeveegd worden door internet. Dat is dus niet gebeurd. Maar het is wel zo dat zakgeld nu naar vanalles moet gaan, ook gsm, computer(spelletjes) enz. Men moet moeite doen om de prijs van een cd te drukke, dan marcheert het wel makkelijker voor een stuk.

Marc Coenen (studio Brussel): hoe meer CD's, hoe meer keuze om te draaien. Is de cd niet sexy genoeg meer? Zie DVD, playstation, enz. Maar de muziekbeleveing is nog nooit zo goed geweest (zie concerten; in aantal en goed verkopend).

Jari Demeulemeester (AB): Ik ben een gelukkig mens. Er zijn 5 belangrijke drijfveren voor de mens:
eten, drinken, vrijen, muziek
(de 5e ontgaat me even, red.)
De eerste drager was bladmuziek. Elke vernieuwing van drager heeft voor paniek gezorgd. Meer muziek, meer democratie. Echter het idee "ik kan van muziek maken, leven' wordt moeilijker.
CD heeft misschien nog maar een kort leven, maar men is op zoek naar nieuwe dragers

Kris Wauters: Werken met singles of enkele nummers ipv een volledig album uit te brengen wordt misschien de norm. Mensen hebben altijd graag muziek gehoord. Vergelijking de kleine markt in Belgie met de hele wereld.
Crisis gaat over platenwinkels die sluiten, mensen op straat. De muziekindustrie bestaat om winst te maken. Als er geen winst is, zal men iets anders doen.
Cijfers van onze laatste CD bvb: er zijn er 90.000 verkocht, maar volgens firma zijn er 300.000 in omloop. Dat is erg, want op die manier wordt 2/3 van ons loon ingepikt.
Het is een malchance dat muziek het makkelijkst is om gratis te verkrijgen.
Artiest kan meezoeken naar oplossingen, maar zelf de boel niet oplossen. Men is aan ‘t zoeken naar beveiligingen.

Hoe kan je koopgedrag jeugd beïnvloeden, vraag moderator Chris Dussauchoit.

Erwin Goegebeur: We vragen dat men op rechtvaardige manier zou betalen. Alternatief is muziek op andere manier aan de man brengen.
Er zijn ook inkomsten uit nevenrechten bvb. Die worden verdeeld

(OPMERKING: ACV heeft een afspraak met een van de beheerfima’s, namelijk Uradex op 12/11/03. Want er zou naar verluid nu zo een miljard bfr op de rekeningen staan die nog verdeeld moeten worden. Men is nu bezig met de verdeling van de gelden van 1995-96. Een van de problemen die zich daarbij stellen, is dat het moeilijk is om de exacte gegevens van uitvoerders te weten wat radiouitzendingen betreft.
ACV-Cultuur riep de controle commissie samen om enkele vragen hierover te stellen. Meer nieuws binnenkort).

Luc Van Acker: Zijn er teveel CD’s? Wat is goed en wat niet, smaak verschilt namelijk. Er is geen muzikale evolutie meer bij de bands. CD 2 is doorslagje van de 1e soms. Waarom een groep niet laten groeien via muziek op een site te zetten, zoals cdbaby.com.
De kamikaze manier van werken van de grote majors: enorme concurrentie, waanzinnige budetten en investeringen, dat kan niet meer gerecupereerd worden. Dat is niet houdbaar.

Erwin Goegebeur: Artiesten zijn wel degelijk vragende partij naar toursupport, videoclips enz. We zijn geen kamikazes, afhankelijk van potentieel doen we investeringen, dat is gezond beheer.
Kleine markten gaan eerst lijden, zoals Vlaanderen en België.

Kris Wauters: Dit maakt het moeilijk voor nieuwe bands om getekend te raken.

An Pierlé neemt het zelf op, thuis, zegt Chris D. Daarna doen dergelijke artiesten soms wel beroep op platenfirma voor distributie. In eigen beheer kan men misschien 3 à 4 duizend CD’s verkopen. An Pierlé had natuurlijk voordeel van reeds naam en bekendheid te hebben opgebouwd.
Servaas Le Compte, Bijzonder Medewerker ACV-Cultuur
acvcultuur@skynet.be
----
Interessante links
Uni-Mei

Statuut van de Kunstenaar

www.clubcircuit.be

Jeugdhuis-Muziekcentrum Nijdrop

Testaankoop dagvaardt platenfirma's wegens beveiliging, 31122003, klik beveiliging

back to top